Az eldobható pelenka útja az ötvenes évektől napjainkig

Még ma is két gyártó van a pelenka piacon, ami a legtöbb forgalmat generálja, ez pedig a Pampers és a Huggies.
Az eldobható pelenka útja az ötvenes évektől napjainkig

Ezek a márkák a globális pelenka forgalom 80 százalékát teszik ki, töretlen népszerűségük egyik oka, hogy jó minőségű, kényelmes és formájú, valamint igazán költséghatékony pelenkát terveztek. Van azonban egy probléma ezekkel a korántsem túl olcsó pelenka típusokkal. A probléma az, hogy szinte teljes egészében kőolajból származó műanyagból készülnek, a poliészter külsőtől a hiperabszorbens magig. Mivel a műanyag nem bomlik le biológiailag, egy ilyen pelenka lebomlása évszázadokig tart, és ezalatt is apró részecskékre, úgynevezett mikroműanyagokra bomlanak, amelyek köztudottan a táplálékláncba kerülnek, és károsítják az állatokat és az embereket.

Az is igaz, hogy a pelenkák világában változás zajlik. Tizenöt évvel ezelőtt egyre több márka kezdett olyan baby pelenkákat fejleszteni, amelyek természetesebb anyagokat tartalmaznak. Az elmúlt öt évben azonban az innováció üteme felgyorsult, a környezetbarát startupok hulláma átalakította a módot, ahogy a pelenkákra gondolunk, szépen lassan a környezet barátabb anyagok mellett megjelentek a mosható pelenkák. A pelenkák ezen új generációja képes szélesebb körű változást elindítani az iparágban azáltal, hogy arra kényszeríti a piacvezetőket, hogy javítsák termékeik fenntarthatóságát. De sok kihívást jelent a méretezés, kezdve a gyárak megtalálásától, amelyek hajlandóak új anyagokat kipróbálni, egészen a szülők meggyőzéséig, hogy a környezetbarát pelenkák ugyanolyan hatékonyak.

Az emberiség történelmének nagy részében a csecsemők gondozása nagyon zavaros üzlet volt. Ha a csecsemők egyáltalán hordták, akkor a pelenkák ruhából készültek, ami gyakori szivárgást és órákig tartó mosást jelentett. Aztán az 1940-es évek közepén egy fiatal amerikai anyuka, Marion Donovan feltalált egy baba „nadrágot, amely műanyag réteget tartalmazott, zuhanyfüggönyöket és nylon ejtőernyőanyagot vágott fel a korai prototípusokhoz. Ez lett végül a világ első eldobható pelenkája. 1948-ban Johnson és Johnson kifejlesztette ennek a terméknek az első tömegpiaci változatát. 1961-ben a Procter & Gamble elindította a Pamperst; hét évvel később Kimberly Clark elindította a Huggies-t.

A '60-as és '70-es években a két konszern folytatta a pelenkák fejlesztését, miközben agresszív marketing stratégiával nyertek egyre nagyobb teret maguknak a piacon. James Keighley első kézből látta ezt a folyamatot. A főiskolai mérnöki tanulmányok után 1977-ben csatlakozott a Procter & Gamble-hez, hogy a Pampers pelenkamérnöke legyen. Keighley elmondása szerint csapata jobban illeszkedő lábmandzsetták létrehozásán és gépek kifejlesztésén dolgozott, amelyekkel a pelenkagyártás méretgazdaságosságát növelni tudták.

1980-ban jelentős áttörést értek el, amikor egy szuper nedvszívó polimer anyag került a piacra. Ezt eredetileg mezőgazdasági célokra fejlesztették ki, de a pelenkainnováció terén óriási változást hozott, Sikerült létrehozniuk egy sokkal kompaktabb pelenkát, amely nedvszívó képessége még jobb volt.

Az újabb, fenntarthatóbb pelenkák manapság egyre gyorsabban terjednek a piacon, bár többféle formájuk ismert, az egyik nagy különbség, hogy a környezetbarátabb pelenkák bélése pamutból készül, ellentétben a hagyományos poliészter és polipropilén belsejű pelenkákkal. Az új generációs pelenkáknál a felső réteg alatt egy növényi alapú anyagokból, köztük fapépből készült nedvszívó réteg található, így is visszaszorítva a műanyag felhasználást a modernkori pelenkák esetében. A pelenka magja azonban továbbra is műanyag, mivel a polimereknek szuper a nedvszívó képessége, ezért ezeket jelenleg szinte minden piacon lévő pelenkában használják. Tény, hogy a lehető legnagyobb igyekezet ellenére is meglehetősen nehéz valós alternatívát keresni ezeknek a műanyagoknak, hiszen az ipar jelenlegi ismeretei szerint semmilyen más anyag nem rendelkezik ennyire jó nedvszívó képességgel, mint ezek a műanyagok.

A környezetbarát pelenkák terjedésének egyik legnagyobb korlátja, hogy termelésük még nem méretgazdaságos, hiszen a gyártósorok kiépítése rendkívül erőforrás igényes és még várat magára. Egy azonban magabiztosan állítható: a jövő a pelenkák esetében is zöld.

Kapcsolódó cikkek

Az eldobható pelenka útja az ötvenes évektől napjainkig

Az eldobható pelenka útja az ötvenes évektől napjainkig

Még ma is két gyártó van a pelenka piacon, ami a legtöbb forgalmat generálja, ez pedig a Pampers és a Huggies.

3 babaeszköz, amelyre minden babás anyának szüksége van

3 babaeszköz, amelyre minden babás anyának szüksége van

Minden babás vagy leendő anyuka szeretné, ha minden olyan szükséges babaeszköz, mint például a légzésfigyelő és a babamérleg rendelkezésére állna a baba első pár hónapjában.

A 8 legfontosabb babaholmi az első otthoni napokra

A 8 legfontosabb babaholmi az első otthoni napokra

Egy kis jövevény érkezése teljesen felforgatja a család életét.