Beszélgetésindító vacsora közben
A gyerekek hajlamosak még az étkezőasztalhoz is magukkal vinni a mobiltelefont, a tabletet, vagy egyéb eszközöket, így ők nem, vagy csak alig vesznek részt a családi beszélgetésekben. Pedig szinte csak este van arra idő és alkalom, hogy a szülők és a gyerekek megbeszéljék az aznapi eseményeket, hiszen a reggelek általában a rohanásról szólnak, a napját pedig mindenki az iskolában vagy a munkahelyen tölti. Minden estének a nyugalomról kellene szólni és természetesen, ilyenkor kellene időt szakítani a családdal töltött együttlétekre is.
Mégis, mit tehetünk, hogy a gyermek motivált legyen az esti beszélgetések alkalmával és megnyíljon nekünk, szülőknek? Milyen beszélgetéseket indíthatunk, amelyek felkeltik a gyermek érdeklődését és ezzel ő is bevonódik a családtagok között zajló kommunikációba? A cikkből, kiderül.
Beszélgetés a nap eseményeiről
Mi történt ma a suliban? Semmi. Kaptál valamilyen jegyet? Aha. És milyen jegyet, miből? A válasz, mély hallgatás. A gyerekek kicsit unják már ezeket a kérdéseket és csak nagyon nehezen lehet belőlük kiszedni, hogy mit csináltak az iskolában, kell - e másnapra tanulni és kapott - e érdemjegyet. Jó taktika, ha először a szülő mesél a napjáról és ne csak a szépet és a jót, hanem a negatívumokat is meg kell említeni. A gyerekek ugyanis sok esetben azért nem szeretnek a suliról beszélni, mert egyhangúnak gondolják ugyanazokat a kérdéseket, válaszolni pedig végképp nem szeretnek azokra. Ha azonban azt látják, hogy a munkahelyen sem minden működik simán, hamarabb megnyílnak. Persze a beszélgetést jó valami pozitívummal lezárni, így a gyermek is érzi, hogy se a munkahely, se az iskola nem olyan szörnyű hely.
A negatív élményekről is beszélgetni kell
Fentebb említésre került, hogy valahogy meg kell találni az egyensúlyt az aznap történt, negatív és pozitív események között. Amennyiben nem rutinszerű kérdésekkel bombázzuk a gyereket, úgy érezhetőbben közlékenyebb lesz, és jobban ki tudja önteni a szívét. Ha mi nem is látjuk nagynak az adott problémát, mindig éljük bele magunkat az ő helyzetébe. Ha elvették a füzetét, ha a tanár nem a megfelelő hangnemben szólt hozzá, ha a barátja valami miatt megharagudott rá, ez mélyen nyomaszthatja, még akkor is, ha számunkra, ezek valóban nem tűnnek olyan világrengető történéseknek. A gyermekre azonban nyomasztólag hathat mindez. A szülő az esti beszélgetések során nem csak meghallgatja a gyermek gondjait, hanem megoldásokat is felkínál azokra.
Jövőbeni célok
Előfordul, hogy a hosszabb, szünet nélküli iskolai hetek minden erőt és energiát elszívnak a gyermekből. Elege lehet a tanulásból, a különórákból és a korán kelésből is. A depresszív hangulatot könnyedén megtörhetjük egy pozitív élmény előre vetítésével. Beszéljünk a gyerekkel, a közelgő nyaralásról, vagy a szülinapjáról, amit a családdal közösen terveznek megünnepelni. A gyermeknek is meg kell tanulnia, hogy az életben célokért küzdünk, és jó, ha a nehezebb napokon ezek a célok ott lebegnek a szeme előtt. Ezekkel az előrevetített eseményekkel bearanyozhatjuk az elkövetkezendő napjait, hiszen így ő is értelmét látja majd azoknak a bizonyos szürke hétköznapoknak.